Welkom


Ik ben Tom Klinge, een 22 jarige pianostudent aan het conservatorium in Zwolle. Zelf ben ik laat begonnen met pianospelen. Het aanschaffen van een keyboardje leidde tot een grote passie voor het spelen van klassieke muziek, en uiteindelijk een opleiding op het conservatorium. 

Deze passie had echter wel een keerzijde. Het ontwikkelen van vaardigheid achter de piano kost tijd en geduld, en dat had ik beide niet. Voor een te lange periode heb ik van ochtend tot avond achter de piano zitten zwoegen omdat ik het gevoel had een achterstand in te moeten halen, een achterstand die er misschien helemaal niet echt was, maar die ik wel als zodanig ervaarde. Als ik terugdenk aan deze tijd ben ik aan de ene kant wel trots, het is me namelijk uiteindelijk toch wel gelukt om die toelatingen te halen, maar aan de andere kant is de herinnering ook pijnlijk. Te veel belangrijke dingen in mijn leven hebben moeten wijken voor mijn bijna obsessieve drang om voldoende uren achter de piano te maken. Tot overmaat van ramp ontwikkelde ik door mijn slechte oefengewoonten ook nog eens blessures in mijn handen en polsen, waar ik nu nog steeds af en toe last van heb.

Achteraf is misschien makkelijk praten maar ik realiseer me nu dat wat ik in die tijd heb gedaan op zoveel vlakken niet de beste manier is geweest. Ik had toen echter onvoldoende kennis over manieren waarop je pianospelen leuk en het oefenen efficient kan houden. Na mijn eerste jaar op het conservatorium ben ik gaan reflecteren op deze periode en ben ik tot bovenstaande conclusies gekomen. Mijn geval was misschien vrij extreem, maar ik denk zeker niet onherkenbaar voor pianostudenten. 

Via deze blog wil ik pianostudenten helpen om bewust te blijven van hun oefengedrag.  Verschillende geschreven artikelen en instructievideo's helpen de student om hun studeersessies op verschillende manieren te benaderen en om effectiever te werk te gaan. Het uiteindelijke doel hiervan is de ontwikkeling van een goede studyhygiëne en het behoud van plezier in het pianospel.

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van mijn eigen lespraktijk in Nijmegen. Kijk voor meer informatie hierover op www.pianoleraarnijmegen.nl

Veel studeerplezier!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Toonladders

Noten lezen